Robert Jarosz
Urodzony 1982 w Białymstoku. Absolwent reżyserii Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Warszawie.
Jeden z najciekawszych dramatopisarzy młodego pokolenia. Jego nagrodzone, opublikowane i wystawione sztuki, to: W beczce chowany, bez podłogi, Szczurzysyn, Wnyk, W brzuchu wilka. Wielokrotny laureat konkursu na sztukę teatralną organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Teksty jego autorstwa były czytane na prestiżowych festiwalach teatralnych w Gdyni i Warszawie.
Spektakl Opolskiego Teatru Lalki i Aktora Wnyk został zgłoszony do Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i jako jedyny spośród wielu propozycji dla dzieci i młodzieży otrzymał dwie nagrody jury: dla Roberta Jarosza za tekst i dla Bogusława Kierca za reżyserię. Tekst Wnyka opublikował miesięcznik „Dialog” (2011, nr 2).
Robert Jarosz jest również reżyserem przedstawień dla dzieci, m.in. inscenizacji Gdzie jest Pinokio? według Carla Collodiego, prezentowanej w całej Polsce w ramach akcji „Lato w teatrze”, a także nowatorskich propozycji dla najmłodszego widza: Dudiego bez piórka w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu, Audiopyłków i Szczurzegosyna w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Słonia i kwiatu w Białostockim Teatrze Lalek, Krzywiryjka we Wrocławskim Teatrze Lalek. Od sezonu 2012/2013 kierownik artystyczny Teatru Lalek Guliwer w Warszawie, gdzie w 2015 zrealizował przedstawienia Brzydkie kaczątko i Sonia śpi gdzie indziej. W 2016 w Teatrze Animacji w Poznaniu wyreżyserował tekst własnego autorstwa pt. Lustrzana chmura – spektakl zakwalifikował się do finału 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i zdobył nagrodę za scenografię.*
Z bohaterem spotkania porozmawiamy o współczesnym teatrze, spektaklach realizowanych z myślą o najmłodszym widzu – jak w dobie technologicznego przebodźcowania przebić się z propozycja ambitną, głęboką, pewnie często trudniejszą w odbiorze? Kim są młody widz i młoda widzka… kim są i jacy są dziś ich rodzice?
Czego poszukują w teatrze skierowanym na dzieci? Jakie wymagania stawia przed sobą twórca spektakli dla najmłodszych, jakie ma ograniczenia, jakie aspiracje, marzenia, cele. Będzie też o współpracy z lalkami. No właśnie, jakimi aktorami są lalki? Porozmawiamy o teatrze, który nie kłamie – bo jak inaczej mówić do dzieci? Czy trzeba ich językiem? Czy można wprost? Czy lepiej udawać kogoś kim się już nie jest, czy wreszcie właśnie tutaj można być prawdziwym? I czy twórca spektakli dla dzieci robi swoje przedstawienia dla innych czy karmi przede wszystkim swoje wewnętrzne dziecko?
*https://encyklopediateatru.pl/autorzy/5202/robert-jarosz